zorg

Praktische informatie over snurken

Ronchopathie, beter bekend als snurken. We hebben er allemaal wel eens last van. Een ronkend geluid in de slaapkamer, waardoor je de slaap niet kunt vatten. Snurken kan heel vervelend zijn, ook voor de snurker zelf. Snurken wordt meestal veroorzaakt door je tong die tijdens het slapen naar achter zakt naar je keel. Dit maakt een vibrerend geluid, het bekende snurkgeluid. Slapen is van uiterst belang om de dag aan te kunnen. Gelukkig kun je van alles doen om snurken tegen te gaan.

De meestvoorkomende oorzaken van snurken

  • Oorzaken van snurken kunnen zijn:
  • Overgewicht
  • Op je rug slapen
  • Slaapmedicatie
  • Verslapt gehemelte
  • Vergrote amandelen

Daarnaast kan het overmatig gebruik van alcohol en tabak ook bijdragen aan het gesnurk. Door  deze dingen te laten staan, kun je het snurken mogelijk al verminderen. 

Ook kunnen slaapstoornissen bijdragen aan het gesnurk. Een voorbeeld hiervan is slaapapneu. Bij deze stoornis krijg je tijdens het slapen een ademstilstand, dit kan heel lastig zijn maar soms ook onopgemerkt voorbij gaan, maar vaak word je meerdere keren per nacht abrupt wakker. Dit uit zich in enorme vermoeidheid overdag en kan zelfs leiden tot een burn-out. Ga daarom altijd naar de dokter als je vermoed dat je slaapapneu hebt.

Snurken, wat kun je eraan doen?

Bij sommige snurkers kan een andere slaaphouding al volstaan om het snurken tegen te gaan. Maar er kan meer nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een snurkbeugel.

Een anti snurk beugel is een beugel die je onderkaak lichtjes naar voren duwt. De tongspieren zijn bevestigd aan de onderkaak, waardoor je tong minder naar achteren zakt en het gesnurk minder kan worden. 

Er zijn verschillende soorten snurkbeugels. Van eenvoudige standaard modellen die je voor een paar tientjes kunt uitproberen, tot snurkbeugels die op maat worden gemaakt. Sommige mensen proberen eerst een standaard beugel om te ervaren of de beugel het gewenste effect heeft. Als dat zo is, kun je altijd nog een beugel op maat laten maken die prettiger zit.

Gedragsveranderingen

Naast snurkbeugels en het veranderen van je slaaphouding, kan het helpen om niet te roken en geen alcohol te drinken. Omdat we allemaal anders zijn hebben de gedragsveranderingen en hulpmiddelen niet bij iedereen hetzelfde effect. Probeer daarom enkele maatregelen en hulpmiddelen uit en kijk of het gesnurk afneemt. Een handig overzicht van oplossingen tegen snurken vind je hier: https://www.snurken.net/oplossingen-tegen-snurken/. Kom je er niet uit of ondervind je veel hinder van het gesnurk? Ga dan naar je dokter voor een advies op maat.

Reacties uitgeschakeld voor Praktische informatie over snurken